قیر امولسیونی

شرکت گلومک سازه(از شرکت‌های اقماری جهاد نصر کرمان) با چندین سال تجربه در زمینه اجرای پروژه‌های عمرانی، در حال حاضر با برخورداری از یک واحد تولید امولسیون  نیمه اتوماتیک، توان طراحی و تولید انواع قیر‌های امولسیونی سازگار با مصالح مصرفی پروژه‌های راه‌سازی را دارد. واحد تولیدی قیر امولسیونی این شرکت از یک پلنت امولسین ‌ساز به ظرفیت 10 تن در ساعت و مخازن ذخیره مجزا به ظرفیت در مجموع 150 تن تشکیل شده است.

Untitled-33

این واحد علاوه بر تولید انواع قیر امولسیونی ساده  قابلیت تولید امولسیون های پلیمری را دارد. در حال حاضر با توجه به طیف گسترده امواسیفایر‌های کاتیونی، انواع امولسیون کاتیونی در این واحد تولید می‌شود.

  • امولسیون‌های کارتونی زود شکن ساده و پلیمری برای کاربردهای تک کت و چیپ سیل
  • امولسیون‌های کاتیونی کند شکن ساده و پلیمری برای کاربردهای فاگ سیل و آسفالت سرد
  • امولسیون‌های کاتیونی دیر شکن ساده و پلیمری برای کاربردهای پرایم کت و آسفالت سرد
  • امولسیون‌های کاتیونی سریع شکن ساده و پلیمری برای کاربردهای اسلاری سیل و میکروس  میکروسرفیسینگ 
Untitled-01

پلنت امولسیون                            Emulsion Plant

Untitled-11

مخازن ذخیره مجزا   Seperate Storage Tanks

امولسیون

قیر امولسیونی از سه جزء اصلی شامل  آب، قیر و امولسیفایر تشکیل می شود، لیکن در برخی موارد حاوی افزودنی های دیگر همچون پایدار کننده ها و مواد تنظیم کننده اسیدیته و ویسکوزیته مواد ضدعفونی کننده و مواد کنترل کننده زمان شکست نیز است. اجزای امولسیون در هنگام تولید به دو بخش فاز قیری و فا ز آبی تقسیم می‌شود که فاز قیری از قیر و فاز آبی از آب، امولسیفایر، اسید و گاهی نیز نمک تشکیل می‌شود.

 برای تولید امولسیون فاز قیری و فاز آبی از آسیاب کلوئیدی عبور کرده وذرات قیر در اندازه کمتر از ۱۰ میکرون در فاز پیوسته آبی معلق می شود اینترنتی توسط ماده امولسیون ساز یا امولسیفایر پایدار می شود. با ایجاد محیط قطبی  مانع از چسبیدن ذرات قیر به یکدیگر و جدا شدن فاز قیریاز فاز آبی می‌شود. امولسیفایر یک ماده فعال سطحی است که ذرات قیر را در حالت معلق درون آب حفظ کرده و زمان شکست امولسیون را نیز کنترل کند.  قیر‌های امولسیونی عموماحاوی مقدار 0.1 تا 2 درصد امولسیفایر هستند و ویژگی های آنها تا حد زیادی به فرمول شیمیایی امولسیفایر بستگی دارد. امولسیون ها از نظر سرعت شکست به  انواع تند شکن کند شکن دیر شکن و سریع شکن وازنظر  بار الکتریکی و انواع کاتیونی و آنیونی و غیر یونی طبقه‌بندی می‌شود که هر یک با امولسیفایرهای مختلف تولید می شود. سرعت شکست امولسیون با افزایش مقدار ماده امولسیفایر مصرفی در تولید آن کاهش می یابد. 

Applications for Bitumen Emulsion

Tack Coat

Prime Coat

Fog Seal

Cheap Seal

Cold Asphalt

Slurry Seal

Micro Surfacing

Mulching Operation

کاربرد‌های قیر امولسیونی

تک کت

پرایم کت

فاگ سیل

چیپ سیل

آسفالت سرد

اسلاری سیل

میکرو سرفیسینگ

عملیات مالچ پاشی

تک کت

تک کت پخش مقدار مشخصی از قیر بر روی یک سطح نسبتا ً غیر جاذب روسازی است که برای چسباندن سطح موجود و روکش جدید اجرا می شود. از تک کتبرای ایجاد پیوند میان لایه های آسفالتی استفاده می شود.

امولسیون تک کت عموماً به مقدار ۲۵۰ تا ۵۰۰ گرم بر متر مربع بر روی سطوح با مشخصات متفاوت پاشیده می شود معمولا امولسیون اس آر اس 1 برای استفاده درتک کت تولید می شود.

01_AE_FOR_PKING_AREAS_GOOD.57912faa87537.5ca3aa49ef4b1

پرایم کت

پرایم کت بخش مقدار مشخصی از قیر امولسیونی  بر روی سطح جاذب موجود است که برای نفوذ به درون سطح، تثبیت سطح و چسبندگی بین آن و لایه بعدی اجرا می شود.

پرایم کت عموما برای ایجاد لایه قیری جهت آب بندی کردن لایه اساس زیر اساس و بستر اجرا می شود و از نفوذ آب به لایه‌های پایین جلوگیری می کند. پرایم کت باعث افزایش پایداری لایه خاکی و جلوگیری از جدا شدگی مصالح ریزدانه از سطح لایه اساس توسط باد و باران می‌شود. همچنین چسبندگی رویه آسفالتی لایه اساس را افزایش داده و از لغزش لایه های نازک آسفالتی روی اساس جلوگیری می‌کند. امولسیون های کاتیونی و آنیونی دیر شکن و حداقل مقدار قیر استاندارد برای استفاده به عنوان پرایم کت باید مقدار زیادی حلال داشته باشند تا بدون رقیق کردن مورد استفاده قرار گرفته و به عمق کافی نفوذ کنند. میزان مصرف امولسیون برای پرایم کت حدود 1.5 تا 2.5 لیتر بر متر مربع توصیه می شود. مقدار و اندازه فضاهای خالی موجود در مصالح بستر بر نفوذپذیری امولسیون تاثیر گذار است و نوع امولسیون مقدار بخش و میزان رقیق کردن را تعیین می‌کند.

معمولا امولسیون سی اس اس 1 برای استفاده درپرایم کت تولید می گردد.

فاگ سیل

فاگ سیل یک لایه قیر امولسیونی است که بر روی سطح پاشیده می شود و عمدتاً بر روی روسازی موجود برای آب بندی ترک‌های ریز کاهش عریان شدگی و بهبود شرایط روسازی شرایط مورد استفاده قرار می گیرد. ازفاگ سیل برای جوانسازی جوانسازی آسفالتهای پیر شده که خشک و شکننده باشند برای پر کردن ترک های خیلی ریز و حفره‌های سطحی روسازی استفاده می شود.

مقدار پخش  فاگ سیل در محدوده 0.45 تا 0.7 لیتر بر متر مربع برای امولسیون رقیق شده توصیه می شود. بافت سطحی روسازی زبری و میزان ترک های آن بر میزان مصرف فاگ سیل اثر گذار است.

معمولا از امولسیون سی ام اس 1 رقیق شده برای  فاگ سیل استفاده می‌شود.

چیپ سیل(سیل کت)

چیپ سیل عبارت است از پخش قیر روی سطح آماده شده شنی آسفالتی و بتنی  راه که بلافاصله  روی آن سنگدانه های شکسته و تمیز با اندازه یکسان و معین پخش می‌شود، چیپ سیل را می توان یک لایه یا چند لایه اجرا نمود. چیپ سیل به عنوان رویه موقت راه قبل از اجرای روسازی آسفالتی برای ترمیم اکسیداسیون و شن زدگی روسازی قدیمی و برای ایجاد سطحی آب بند و مقاومت لغزشی مناسب به کار برده می شود. امولوسیون آنیونی و کاتیونی تند شکن با 60 تا 75 درصد قیر برای اجرای چیپ سیل مورد استفاده قرار گرفته ومعمولا از قیر های پلیمری هم استفاده می‌شود. امولسیون باید ویسکوزیته کافی داشته باشد تا ضخامت قیر موردنیاز را بدون جاری شدن تامین کند که با تنظیم مقدار قیر امولوسیون یا با انتخاب امولوسیفایر مناسب می‌توان به ویسکوزیته مناسب دست یافت. امولسیفایر مصرفی در تولید امولسیون و چسبندگی نهایی سنگدانه ها و قیر تاثیر دارد و در صورت لزوم باید از افزودنی بهبود دهنده چسبندگی امولسیون استفاده کرد.

معمولا از امولسیون سی آر اس 1 برای چیپ سیل استفاده ‌می‌گردد.

Chipa-Seal-768x511

آسفالت سرد

آسفالت سرد جایگزین مقرون به صرفه برای آسفالت گرم است بخصوص در مناطقی که تا نزدیکترین کارخانه آسفالت گرم طولانی باشد همچنین استفاده از آسفالت سرد راهکاری مناسب برای لکه گیری و پروژه های آسفالتی کوچک است. علیرغم استفاده در لایه های سازهای آسفالت سرد را می‌توان در ضخامت های کم برای ترمیم سطحی روسازی به کار برد. آسفالت سرد را میتوان پس از گذشت مدت کمی از زمان تولید و یا پس از چند روز ذخیره استفاده نمود آسفالت سرد با دانه بندی پیوسته که برای رویه آسفالتی و اساس راه استفاده می شود حاوی ۵ تا ۱۰ درصد مصالح ریزتر از الک شماره ۲۰۰ است و معمولاً با امولسیون کاتیونی دیر شکن و یا امولسیون کند شکن حاوی ۶۰ تا ۶۵ درصد قیر و مقدار کمی حلال تهیه می گردد. فضای خالی این نوع آسفالت بلافاصله  پس از پخش و تراکم حدود ۴ تا ۸ درصد است و از سیمان به منظور تنظیم سرعت شکست و بهبود چسبندگی در آن استفاده می شود. آسفالت سرد با دانه بندی باز با امولسیون کند شکن قوی حلال جهت تاخیر زمان گیرش و مصالح سنگی با مقدار کمتر از 2 درصد ذرات ریزتر از الک ۲۰۰ تهیه می شود. این نوع آسفالت در اجرای لایه اساس و رویه آسفالتی راه‌هایکم ترافیک، لکه‌گیری، ترمیم سطحی، اصلاح مقطع عرضی و ترمیم شانه های راه کاربرد دارد. فضای خالی این نوع آسفالت بلافاصله  پس از پخش و تراکم حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد است. در این آسفالت از امولسیون کاتیونی و آنیونی کند شکن با ۵ تا ۱۵ درصد حلال استفاده می‌شود و هر چه میزان حلال بیشتر باشد مدت زمان ذخیره سازی افزایش می یابد. آسفالت سرد ماسه ای که با اختلاط ماسه بادی یا سنگریزه با دانه بندی یکنواخت و قیر امولسیونی تولید می شود به عنوان مصالح لایه اساس و زیر اساس عملکرد مناسبی دارد. برای این آسفالت سرد عموما از امولسیون دیر شکن یا کند شکن از رده با شناوری زیاد(پسوند اچ اف) استفاده می شود که در تولید آن قیرسفت( از رده با پسوند اچ) به کار رفته باشد. 
Temporary-Cold-Mix-MC-250

اسلاری سیل

Untitled-1

اسلاری سیل مخلوطی از دید امولسیونی و مصالح سنگی با دانه بندی ریز است و یک روش آب بندی یکپارچه روسازی موجود حساب می‌آید که هم روشی پیشگیرانه و هم روش ترمیمی می باشد. اسلاری سیل یک روش نگهداری بسیار موثر برای رویه ها با عمر زیاد است که می تواند ترکهای ریز سطحی را پر کرده و از شن زدگی سطح راه و جداشدگی سنگدانه ها جلوگیری نماید و مقاومت لغزشی را افزایش داده و خرابی ناشی از وجود آب و اکسیداسیون صدر سطح را کاهش دهد و در نهایت عمر خدمت دهی روسازی را زیاد کند. اسلاری سیل با سنگدانه های با حداکثر سایز ۳ تا ۱۰ میلیمتر اجرا می شود.  امولسیون مصرفی در اسلاری سیل می تواند از نوع امولسیون های کاتیونی و آنیونی دیر شکن و سریع شکن باشد. برای بازگشایی سریع جاده و عبور ترافیک از امولسیون با شکست سریع تر استفاده می شود. امولسیون اسلاری سیل می تواند دارای لاتکس طبیعی، اس بی آر یا سایر پلیمرها باشد. 

میکرسرفیسینگ

میکروسرفیسینگ آسفالت سرد نازکی است که از مصالح سنگی با دانه بندی پیوسته و حداکثر اندازه ۶ تا ۱۰ میلیمتر  فیلر فعال(سیمان)، آب، افزودنی های کنترل شکست و امولسیون های کاتیونی اصلاح شده پلیمری تشکیل شده و برای تعمیر و نگهداری روسازی استفاده می شود. این مخلوط پس از گذشته ۱۵ الی ۳۰ دقیقه از اجرای آن به گیرش اولیه می رسد و پس از یک ساعت می توان ترافیک را بر روی آن عبور داد. روش اجرای آن مشابه اسلاری سیل است با این تفاوت که در میکروسرفیسینگ از سنگ دانه هایی با اندازه درشت تر استفاده شده و امولسیون آن پلیمری است که شکست شیمیایی در آن روی می دهد. میکروسرفیسینگ در محل پروژه با استفاده از ماشین مخصوص تهیه و اجرا می شود امولسیون میکروسرفیسینگ از نوع کاتیونی سریع شکن(سی کیو اس) و اصلاح شده با پلیمر است که عموماً از لاتکس طبیعی به عنوان اصلاح کننده استفاده می شود، اما از سایر پلیمرها مانند اس بی اس و اس بی آر نیز می توان استفاده کرد. حداقل مقدار پخش جامد پلیمر برابر ۳ درصد نسبت به قیر پسماند امولسیون توصیه شده است.  

Untitled-2

عملیات مالچ پاشی

یکی از کاربرد‌های قیر امولسیونی به صورت مالچ پاشی،تثبیت کننده شن‌های روان است.

N81573403-63914971